the3orange-vuvuzelaas.reismee.nl

Swaziland

Donderdag 10 juni zijn we uitgezwaaid door Maretha en Lincoln van Loeri Guest Farm. Om de reis naar Swaziland uitgerust te beginnen, hebben we weer heerlijke illy koffie gedronken. Daarna zijn we vertrokken richting de grens van Zuid-Afrika/ Swaziland. Het was een prachtige route door de bergen, af en toe afremmen voor een koe op de weg, maar alles went haha..!

Halverwege de route kwamen we het stadion van Nelspruit tegen en besloten daar een kijkje te nemen. We mochten, door de gesprekskunsten van Claus met de beveiliging, een kijkje achter het hek nemen en hebben foto's genomen van het stadion. We wilden net in de auto stappen, maar toen kwam de spelersbus van het Chileense team aan (zie foto).

Daarna hebben we onze reis voortgezet naar Swaziland, waar we al gauw merkten dat het erg bergachtig was en de temperatuur was gezakt tot 9 graden onder nul... (nee grapje.. boven nul!).

We waren al gewaarschuwd dat het behoorlijk wat tijd zou kosten om de grens over te komen, en hier kwamen we al gauw achter.. Het duurde maar liefst 1,5 uur voordat we Swaziland in mochten rijden (zie foto's).

Vanuit Oshoek (grenspost) zijn we doorgereden naar onze lodge in Lombamba: Lidwala Backpackers Lodge. Toen we aankwamen, werden we naar ons huisje.. ehhh correctie... tent gebracht. Het is een heel mooi, heuvelachtig terrein.

We zijn de omgeving gaan verkennen, hebben weer overheerlijk gegeten en toen teruggekeerd naar de lodge. In de lodge zaten veel verschillende nationaliteiten, wat het WK gevoel versterkte. Na een potje yathzee zijn we in onze slaapzak gekropen, als echte backpackers.

Vrijdag 11 juni.. het WK begint!! De medewerkers van de lodge waren al druk bezig met de veranda om ons in de voetbalstemming te brengen.

Om 10 uur werden we verwacht bij de receptie en gingen we mee met Swaziboy Mpho voor een culturele wandeltour door Lombamba. We hebben veel gezien, zeer indrukwekkend, waaronder het nationale stadion van Swaziland, de kerk en het regeringsgebouw. Voor king sobhuza II, die in 1989 was overleden, was een nationaal museum (inclusief een mausoleum) als herdenkingsplek. Zijn graf was niet in het mausoleum, maar in de bergen. De overledenen van Swaziland worden namelijk in de bergen begraven, waar je als toerist niet kan komen. Deze koning heeft een grote indruk achter gelaten bij de bevolking. Hij heeft er onder andere voor gezorgd dat Swaziland een onafhankelijk land werd. De gehele Swazi-bevolking heeft altijd veel respect gehad (en nu nog) voor deze man.

Na al deze informatie te hebben verwerkt, was het tijd om de lokale bevolking (het armere gedeelte) te bezoeken. Dit was erg ingrijpend, we werden keihard geconfronteerd met het verschil tussen de rijkdom die wij kennen en de armoede die in dit dorp te zien was. In dit dorp hebben we de plaatselijke bevolking ontmoet en zijn op visite geweest bij een plaatselijke artiest (naam=Lucky), die samen met een oudere leerling muziek voor ons maakte. Hij was niet alleen artiest, maar ook leerde hij de kinderen om muziek te maken en te schilderen. Om een indruk te krijgen, zie de foto's. Deze tour hebben we afgesloten met een lokale BBQ. Dit betekende: geen bestek! Oftewel.. met de handen eten.

's Avonds hebben we de openingswedstrijd Zuid-Afrika tegen Mexico gekeken in het restaurant met Zuid-Afrikanen. We hoorden er helemaal bij, want we hadden een Zuid-Afrikaans shirt aan. Wanneer het eerste doelpunt was gemaakt door Zuid-Afrika, gingen de ‘locals' helemaal los (en dan écht los!)... Wat een sfeer (en lawaai van vuvuzelaas)!

BTW: Heel erg bedankt voor de leuke, spontane reacties!!

Tot het volgende verhaal!

Liefs, C&A&S

René Ebens

Complimenten voor de wijze, waarop jullie je reis in foto´s en teksten op internet zetten. Hierdoor krijgen de ´volgers´ een uitstekend beeld van al jullie avonturen.

Ik zou zo weer in het vliegtuig willen stappen, maar dat duurt nog even.

Geniet ervan, er staat nog veel moois op jullie te wachten...

Nog geen last gehad van spoedlokvallen?

Maretha (Loerie)

Ek is bly julle is veilig in Swaziland. Dit was baie lekker om jul hier by ons te hê. Ja, ons het self hard geskree toe die Bafana Bafana hul eerste doel aanteken. Ons het nie vuvuzelas nodig gehad nie, want ons het self hard genoeg geskreeu! Ek hoop jul het 'n heerlike reis verder. Lincoln stuur groete en baie dankie vir die pragtige sleutelhouertjies. Ons sal jul onthou. Ek volg jul reis, en ek hoop dat jul 'n woderlike tyd hier by ons in Suid-Afrika sal hê.

Marga

Hoi Sabine ik lees dat jullie enorm veel mee maken en genieten ! Leuk om dat te kunnen volgen.
kosten even moeite om op de site te komen maar het is gelukt.

Met sara gaat het helemaal goed ze kwam binnen en ging gelijk liggen slapen.
Leuk dat ze het gelijk herkenden na een jaar !
Ze is af en toe helemaal wild maar naar buiten taald ze niet.
Ze is gek op bloemen en planten de vaas met bloemen is al om gegaan .
Dus voorlopig maar zonder.
Succes morgen met de wetstrijd ik hoop dat ze ver komen !!
En geniet nog fijn !!
groetjes aan de anderen al kennen ze mij niet

antoinet en kees

Heel veel plezier vanmiddag en hopelijk gaan ze winnen!!!!

dikke kus

Antoinet

Machteld

Goedemorgen alledrie,

Vandaag de dag waarmee de reisplannen zijn begonnen: de wedstrijd Oranje - Denemarken!! Ik kan me voorstellen dat dit na de safari's en een bezoek aan een plantage een geheel ander ervaring zal zijn. 85.000 fans in een stadion met net zoveel vuvuzela's!!! Op de televisie klinkt het net als een zwerm wespen die continue op de achtergrond zwermen.
Ik hoop dat Nederland gaat winnen. Wel een gek idee om naar de wedstrijd te kijken en wetende dat jullie daar tussen die 85.000 man zitten. Ik ben aan het werk dus ik hoop een glimp op te kunnen vangen van de wedstrijd.
Heel veel plezier en jullie verhalen zijn nu al een genot om te lezen, en er zullen er nog vele volgen!

Veel plezier vandaag bij de wedstrijd!!! Ik denk 2-1 voor Oranje!

Liefs,

Machteld

vic hermans

Ben inmiddels in nederland en heb vol bewondering jullie vervolg trip gelezen. Fantastisch wat jullie zien meekamken etc. Eerlijk gezegd ben ik wel jaloers op jullie. Geniet en laat de start vanmiddag goed zijn.
Gr vic hermans

jacqueline

Hoi daar, zo leuke ervaring in Swaziland en meteen maar bekend zijn daar!
Wij zijn hier helemaal klaar voor Ned. Den.,leuk sfeertje maar jullie hebben het beter voor mekaar! Veel plezier en schreeuw ze naar 2-0 toe!
Gr. Jacq

marja

hallo alle 3 hoe ist???? ik hoop dat jullie de wedstrijd daar beter beleeft hebben dan wij.Wij waren aan het werk en hebben elke keer wat momenten meegekregen,(ik vond er niet veel aan) maar is het voor jullie in het stadion ook zo'n herrie met die toeters,we worden er hier gek van,De sfeer was vast fantasties met al die mensen,en hoeveel uur duurt het voordat je weer weg bent uit zo'n groot stadion,je ziet het ik heb vragen genoeg, dus ik kijk naar jullie verslag uit. veel plezier nog groetjes marja

René Richardson

Hey Vuvu's,

Waar blijven die laatste updates en foto's!!
Of zitten jullie nu zo diep in de bush bush dat er geen internet meer is;-))

Hoop snel weer wat te lezen van jullie.

Mzzl en groetjes, René

fred en bea uit curacao

lieve sabine ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt en dat er goed op je gepast wordt.
we zien natuurlijk ook alle wedstrijden maar het begint bij ons om 7.30 uur.
hopelijk wordt de tweede wedstrijd wat leuker
het is hier erg mooi en warm.
we zien elkaar op 27-06-2010 op schiphol als alles op tijd vliegt wachten we daar op je.
ik wens jou en de andere nog zeer mooie wedstrijden en heel veel mooie dagen toe.
bedank claus en alice dat ze zo goed op je passen.

groetjes papa en mama

Niqui

Hey collega's!

Geweldige foto's en verhalen! Zit ondertussen weer op mn vertrouwde bureaustoel te genieten van jullie avontuur... Jaja de tweede dag van mijn werkavontuur begon vanochtend weer om 07:00uur!
Moet zeggen het valt mee hoor. Jammer dat jullie er niet zijn, maar goed des te meer bij te kletsen als jullie terug zijn! Heel veel plezier Zaterdag!

Liefs, Niqui

Ineke

Hoi Vu Vu's

Eindelijk even de tijd om met jullie te chatten.Wat een avontuur!!! Kan me voorstellen dat de zuid afrikaners uit hun dak gingen vrijdag. Claus wat vindt je ervan Spanje verloren van Zwitserland( Bizar)Hier Zijn we een beetje aan het bijkomen van de afgelopen weken, het is nu wat rustiger dus kakken we een beetje in.
Gelukkig zijn de tassen terug Alice kun je toch nog rijden!!!! Claus en Sabine dubbelle gordels om (Grapje)
We genieten van de verhalen en de mooie foto's !!!!
Veel plezier zaterdag bij de wedstrijd en duimen voor de overwinning.

Dikke kus,

Ineke