the3orange-vuvuzelaas.reismee.nl

Van zomertemperatuur naar wintertemperatuur

Deze dag, 12 juni, hebben we weer lekker cultureel gedaan. We zijn naar Swazi Cultural Village geweest, waar ze een spectaculaire dans- en zingshow gaven. Na de show hebben we met de toeschouwers het werkelijke leven van de plaatselijke stam nagespeeld. Alice had de hoofdrol, zij was de ´grandma´, Claus was een neef en moest om toestemming te vragen voor iets op zijn knietjes voor grandma. Sabine was de pakezel van grandma en moest op haar knietjes de tas van grandma aannemen en dragen! We hebben hier heel veel om gelachen. Dit was wel de werkelijkheid vroeger, men toonde hiermee respect voor de ouders.

Daarna zijn we teruggegaan naar de lodge, waar we een tip kregen van een Nederlands Backpackers meisje. Zij vertelde ons over ‘The Candles'. Dit was een winkel, waar kaarsen met de hand werden gemaakt. Je kon het zo gek niet bedenken of ze hadden het figuur/ vorm wat je maar wilde. Daarbij waren nog enkele winkels met leuke handwerk souvenirs.

Nadat we wat souvenirs hadden gekocht, zijn we naar ‘The House on Fire' geweest. Dit is een soort van disco, waar privéfeesten worden gehouden en deze ruimte wordt ook gebruikt voor feesten na de wedstrijden van Zuid-Afrika.

Inmiddels was de wedstrijd van Argentinië al bezig en hebben we nog een stuk gekeken vlakbij de lodge in een restaurant. In de restaurant was duidelijk te merken dat de gast koning was. Zodra je om iets vroeg, werd het meteen voor je geregeld. Een voorbeeld: we hadden een Europese reisstekker nodig voor de laptop, want die waren we vergeten mee te nemen vanuit de lodge. De manager ging deze stekker persoonlijk voor ons halen bij de supermarkt!

Na het eten hebben we de wedstrijd Engeland-USA gekeken bij onze lodge op groot scherm. Wat een leuke spannende wedstrijd was het!

's Nachts was het flink aan het waaien. De meiden schrokken om ongeveer 1 uur wakker en dachten dat de was, die we hadden laten wassen en aan onze drooglijn hing, over het hele terrein verspreid zou liggen. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn en hebben zij de was netjes binnen gebracht. In de tent was het lawaai van de storm goed te horen en te merken, dus hebben we niet goed geslapen.

Om ongeveer 9 uur, nadat we de mensen van de lodge gedag hadden gezegd, stapten we de auto in voor de reis van Swaziland naar Pretoria. Op weg naar de eerste game in Johannesburg!

Na een voorspoedige reis waren we om ongeveer 2 uur aangekomen in Pretoria. De lodge van Pretoria lag tegenover het Burger Park midden in het centrum, waar de wedstrijden van het WK op groot scherm werden uitgezonden. In onze lodge zaten een aantal Nederlanders die ook de volgende dag naar de wedstrijd Nederland-Denemarken gingen. Zij gaven aan, dat we snel moesten zijn voor de tickets, omdat er grote problemen waren met de smartcardautomaten (automaten waar je je tickets kreeg) die niet werkten. In plaats daarvan zouden er balies zijn geopend en moesten sommigen, volgens de Nederlanders, wel 16 uur wachten. We hebben toen maar gauw een taxi gebeld om de tickets te halen. Toen we daar aankwamen konden we al snel door de VIP ingang (dankzij de praatkunsten van Claus) onze kaarten bemachtigen. In totaal waren we maar 20 minuten kwijt! 's Avonds zijn we vroeg ons bedje ingedoken om fit te zijn voor de wedstrijd.

14 juni!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Yess eindelijk!!

Om 9.45uur zijn we met de trein vertrokken richting Johannesburg om de wedstrijd te kijken in het gigantische stadion (er kunnen 90.000 mensen in). Na een lange treinreis van 2 uur kwamen we aan in de oranjegolf. Gelukkig waren we met de trein gegaan, want het gehele autoverkeer stond vast. We keken onze ogen uit, allerlei nationaliteiten waren oranje gekleurd, op een paar Denen na. Iedereen was erg enthousiast over onze outfit (oranje overall, grote oranje zonnebril, Lies+Bien hadden een klein oranje handtasje en nog een aantal toeters en bellen). Het duurde ook niet lang voor we op de internationale televisie kwamen (3x zelfs!). Nadat we ongeveer 50x op de foto waren gezet konden we dan eindelijk het stadion in!

Ondanks dat het stadion zo groot is, leek het in het stadion veel kleiner. Het was een zeer mooi stadion, waar de sfeer er goed in zat. In Zuid-Afrika hebben we al heel wat lawaai van vuvuzelaas meegemaakt, net als het lawaai dat op televisie is te horen. Daarentegen viel het in het stadion reuze mee. De reden: het schijnt dat het meeste lawaai bij de wedstrijden van een Afrikaans land voorkomt.

Net voordat de wedstrijd begon, mochten we van de security onze vlag ophangen (zie foto). BTW: de beveiliging was goed georganiseerd, zowel bij het stadion als in de lucht. Nu we helemaal waren gesettled, kon de wedstrijd beginnen!

Na een sfeervolle wedstrijd zijn we weer met de trein teruggegaan richting onze lodge. Daar konden we even bijkomen van de wedstrijd. Daarna zijn we even naar plein in de buurt gegaan, waar een hoop nationaliteiten bijeen waren gekomen en het feest was. De Nederlanders stonden natuurlijk bij elkaar en daardoor vielen we nog meer op. We werden helemaal gek van al de fotoshoots die we hebben gehouden met verschillende nationaliteiten en locals.

De volgende dag, 15 juni, zijn we vertrokken uit Pretoria naar Harrismith. Of naja.. eerst kwamen we voor een klein probleempje te staan.. Alice wilde pinnen en wat gebeurde er: haar pinpas werd ingeslikt! Na wat heftige woorden, was een meisje van de plaatselijke supermarkt eindelijk bereid te bellen naar de security van de bank. Een half uur later kwam er een man in een personenwagen en wachtte samen met ons op de security. Al gauw kwam de security met een gepantserde waardetransportwagen, waaruit een man met een groot geweer stapte. Hij haalde de pinpas eruit en we konden beginnen aan de reis naar Harrismith.

We waren gewaarschuwd: Harrismith is het koudste plaatsje van Zuid Afrika. Toen we aankwamen was het dan ook maar 6 graden! We werden ontvangen door de erg lieve eigenaresse van Greenleaves Guesthouse. 's Avonds hebben we ons avondmaal gegeten voor de open haard, want inmiddels daalde de temperatuur tot -6 graden. Ongelooflijk, de dag daarvoor was het nog 30 graden warmer in Johannesburg!

Na een heerlijk glas rode wijn, zijn we vroeg ons warme bed ingedoken..

P.S: Excuses voor de late update. Deze dagen hebben we geen internet of langzaam internet gehad! We doen ons uiterste best de site up-to-date te houden!

vic hermans

Mooie tocht. heb de treinreis kunnen volgen via een reporter van de nos. Schitterende sfeer lijkt me. En ja op die pinpas moet natuurlijk wel geld staan Alice. ha ha. Wel schrikken lijkt me. Goed op naar de 2e wedstijd en jullie volgende ervaringen. Succes

Machteld

Hllo alledrie,

Ik heb nog gekeken of ik jullie zag zitten in het stadion, haha. Nee hoor, niet te doen met die aantallen om bekenden te zien. Trouwens ik heb de wedstrijd niet eens live gezien; ik was de enige Nederlander aan het werk. Wel de compilatie gezien, ongelofelijk om te bedenken dat jullie daar tussen zitten!!
Veel plezier!!!!

Groeten,
Machteld

Ton en Jenneke

Leuke uitzending van hart van Nederland. Claus je was goed in beeld met de vlag.

Nog veel plezier en we zullen jullie reis blijven volgen.

Groetjes Ton en Jen

harm en marijke

het is leuk om de foto s zo tezien.jullie zien heel veel van de omgeving .het is fantasties .genieten jullie maar lekker .kus van ons.